Leta i den här bloggen

lördag 7 juli 2007

Malmö - belägrad stad!

Min hemstad Malmö har varit som en belägrad stad pga regnovädret! Det har nästan varit omöjligt att ta sig fram på vägarna. På de värsta ställena var vägarna översvämmade med 1 ½ meter djupt vatten!

Igår var jag på EU-nämnden i Stockholm. Samtidigt ägnade min man dagen åt att ösa vatten från badrummet i källaren, som svämmat över. Han höll på till 3.00 inatt!

Vi har ändå haft tur! Det finns åtskilliga skåningar vars källare är totalt översvämmade och förstörda.

Men egentligen har vi alla haft tur. Det här är ingenting mot de naturkatastrofer som drabbar människor runtom i världen, där deras hem och de själva bokstavligen spolas bort! Oftast är det fattiga människor som inte har någonstans att ta vägen. Människor dör som flugor runtom i världen för att de inte har det nödvändigaste. Mat, värme, tak över huvudet, mediciner.

Klimatförändringen påverkar oss, men den kommer att ställa till betydligt större skada i de fattigaste länderna. Där översvämningar, torka, stormar och andra naturkatastrofer redan skördar otaliga liv!

2 kommentarer:

Marika B Hansen sa...

Du har helt rätt Hillevi! Det är viktigt att försöka behålla vissa perspektiv och minnas vad som faktiskt är I-lands problem. Jag är också villa ägare i norra Skåne och har just nu en ytterdörr som inte går att få igen eftersom det har regnat in så mycket i hallen så att den slagit sig. Men jag är ändå glad att jag har ett hus att gå in i och slipper sova ute i regnet. Jag tänker på dem idag, vart tar de hemlösa i Malmö vägen när staden är under belägring?

Hillevi Larsson sa...

Vilken otur med dörren! Hoppas det löser sig!

Ja, det kan inte vara roligt att sova i en våt kartong i ett buskage, som uteliggarna gör. Tyvärr är det ofta de mest utsatta som drabbas värst när så´nt här händer!