Leta i den här bloggen

torsdag 5 juli 2007

Grundlagsskydda våra gemensamma tillgångar!

Följetongen fortsätter...

Mångmiljonarvoden betalas ut till borgarnas lakejer, som nu säljer ut svenska folkets tillgångar. Det är en usel affär för oss alla, både ekonomiskt och demokratiskt!

Innan sommaruppehållet skrev jag en interpellation som ledde till debatt med justitieminister Beatrice Ask där jag förde fram förslaget att grundlagsskydda våra gemensamma tillgångar. (En idé som strax därefter fördes fram av (s)ledamöterna i grundlagsutredningen. Dock i något annan tappning än mitt förslag. Mycket bra inlägg för övrigt!)

Jag frågade varför det var så bråttom med utförsäljningarna, särskilt med tanke på att landets ekonomi är så god. Jag fick inget svar.

Regeringen har till och med struntat i konsekvensanalysen och därmed brutit mot det grundlagsskydd som trots allt finns vid utförsäljningar! Justitiekanslern har påpekat detta, men regeringen har struntat i honom och grundlagen!

Varför är det så bråttom att man inte kunnat fatta beslutet med mellanliggande val? Hade vi haft ett grundlagsskydd så hade sådana här gigantiska utförsäljningar inte kunnat genomföras så lättvindigt!

Inga kommentarer: