Leta i den här bloggen

måndag 6 augusti 2007

Modiga ifrågasättare!

Detta är en modig man!

Det är bra att människor börjar ifrågasätta vad man "måste" göra för att passa in i samhället. Vi lever i ett konsumtionssamhälle och med det följer en massa prylar, hygienartiklar och dylikt som vi hjärntvättas till att tycka är nödvändiga.

De som bryter mot normen drabbas inte bara av familjens tvivel utan även av det övriga samhällets fördömanden.

Men ju fler som vågar bryta mot invanda föreställningar, desto mer naturligt är det för oss alla att ifrågasätta hur vi egentligen lever. Och att respektera dem som väljer att göra på ett annat sätt än "normen" förespråkar.

Självklart ska man få duscha och tvätta håret så ofta man vill. Men det betyder inte att man ska fördöma dem som är lite mer sparsamma med tvålen. Extrem renlighet har ju nästan blivit en folksjukdom med eksem, allergier och underlivsirritationer som följd. Allt är bra, med måtta.

När jag för något år sedan besökte ett västsahariskt flyktingläger i Algeriet fick jag pröva på ett lite annorlunda liv. Under nästan två veckor levde vi utan dusch. Vatten var en bristvara och inget man slösade med. Konstigt nog vande man sig efter ett tag. Kvinnorna i lägret var muslimer och bar slöja när män var närvarande. Däremellan släppte de ut sina hårmanar som var mycket vackra, rena och välvårdade. Uppenbarligen är det inte nödvändigt att använda schampoo för att hålla håret rent.
Kanske var salt hemligheten?

Brigitte Bardot var en av sin tids största sexsymboler med en imponerande hårman. Men tydligen tvättade hon bara håret varannan vecka, för att inte stimulera fettproduktionen och slita på håret. Beyoncé Knowles är en av vår tids mest uppburna skönheter. Hon berättade att hon håller huden frisk och vacker genom att inte tvätta den i onödan.

Jag kommer trots detta fortsätta att duscha och tvätta håret, eftersom det är så skönt och uppfriskande. Men jag har stor respekt för dem som struntar i "tvättmanin" och håller sig rena på andra sätt. Förr skulle jag nog ha tänkt "smutsgrisar". Men nu tänker jag: "modiga ifrågasättare!".

2 kommentarer:

Annika sa...

Det ser ut som om du har vågigt hår, så kolla in lockig.se! Själv har jag inte använt schampo på ett par månader och det går alldeles utmärkt - jag duschar varje dag och använder endast balsam i håret, och mitt hår har aldrig varit bättre!

Hillevi Larsson sa...

Ditt hår ser verkligen jättefint ut! Det verkar som schampoo är överskattat!