Leta i den här bloggen

onsdag 15 augusti 2007

Är det värt priset?

När hälsoråd och varningar kommer är det en del som skakar på huvudet och säger: "Jag vet inte vad som är nyttigt och vad som är farligt. Ena dagen hör man något och nästa dag något helt annat. Man vet inte vad man ska tro!"

Med detta resonemang som alibi kan de sedan fortsätta sin livsstil som förut, som om ingenting hade hänt. Vräka i sig chips och godis, bälga i sig öl och sprit, röka, snusa och äta hårdstekt bacon, undvika frukt och grönt o.s.v.

Även om forskningsrapporter kan vara motsägelsefulla ibland så är experterna eniga: Det bästa är att äta varierat så att man får i sig alla näringsämnen. Man bör äta mycket frukt och grönt och andra livsmedel med antioxidanter och fibrer, välja nyttiga fetter framför onyttiga, undvika stora mängder alkohol och socker, inte röka, röra på sig regelbundet och sova ordentligt.

De flesta har ett hum om vad som är nyttigt och vad som är onyttigt. Om inte annat mår man mycket bättre efter en riktigt nyttig, näringsrik måltid än efter en gigantisk tallrik med dålig och flottig snabbmat. Det kan vara en vägvisare.

Självklart ska man unna sig något gott mellan varven (även om det är onyttigt), men om man genomgående har en ohälsosam livsstil så kommer man förr eller senare få betala ett högt pris för det. Man får mindre energi, blir tröttare, sjukare och dör i förtid. Frågan är om det verkligen är värt priset?

Som med det mesta finns det två val: Man kan välja att tänka långsiktigt eller kortsiktigt. Kortsiktigt kan det vara lockande att vräka i sig usel snabbmat, frossa på feta desserter och kakor, bolma och dricka för mycket. Långsiktigt är det ett bättre alternativ att äta god, nyttig och vällagad mat, frossa i frukt och grönt, välja nyttiga fetter (nötter, fet fisk, vegetabiliska oljor) framför transfett och mättat fett, undvika tobak och dricka måttligt eller ingenting alls.

Priset för en ohälsosam livsstil kommer på lång sikt, men redan kortsiktigt kan man se negativa effekter. Lastbilschaufförer som lever på snabbmat, socker och "Red bull" får t.ex. betydligt sämre koncentrationsförmåga, reaktionsförmåga och uthållighet än chaufförer som äter nyttigt.

Och de flesta har väl någon gång upplevt "morgonen efter" en festlig tillställning med "lite" för mycket att dricka. Huvudet värker och man kan knappt ta sig ur sängen... Vanligtvis är hela dagen förstörd.

Ibland kan det ha varit värt priset, men oftast inte.

2 kommentarer:

Michel Rienzi sa...

Är det då så svårt att göra det antingen SOCIALT STIGMATISERAT att föra en dekadent livsstil, eller med SOCIAL INGENJÖRSKONST LIKVIDERA problemet?

Jag är själv för idén att vi eliminerar alkohol helt och hållet.

Unknown sa...

Jag kan förstå tanken om att man helt vill få bort alkoholen från världen. Men jag håller inte med den.

Precis som alkohol dödas varje år människor till följd av fetter, avgaser, socker, nikotin, hundar och en himla massa fler saker som i begrensat bruk eller försiktigt handlande är en rätt harmlös sak. Att alkohol däremot missbrukas och får konsekvenser som är lättare att iakta än andra gör att det blir lättare att säga att effekterna av ett förbud skulle gynna alla. Men för mig, och många andra med mig, skulle ett förbud hindra både en njutning rent smakmässigt, men också en oerhört spännande kultur.
Jag respekterar fullt ut om du är absolutist michel, och jag skulle aldrig tycka att en absolutist eller nykterist borde "ta sig ett glas och slappa lite". Men jag har förhoppningar om att jag inte ska bli nedsedd på för att jag tycker att ett glas belgisk Kwak är mer njutbart än ett glas citrus vatten.