Leta i den här bloggen

tisdag 28 augusti 2007

Porr och Preskriptionstider

Nu kommer förslag om att slopa preskriptionstiderna för de allra grövsta brotten.

Jag tycker det är mycket bra! Bara för att en mördare lyckats hålla sig undan ett antal år ska inte han/hon gå fri när brottet äntligen klaras upp. Detta är särskilt viktigt mot bakgrund av den tekniska utvecklingen. DNA-prov har gjort det möjligt att lösa även äldre "hopplösa fall" där utredningen kört fast. Helénmördaren kunde t.ex. åtalas med hjälp av den nya tekniken.

När det sedan gäller förbudet att läsa porrtidningar för dömda sexualbrottslingar under fängelsevistelsen, som nu föreslås, så har jag förståelse för motiven till det. Om det kan försvåra behandlingen att fångar frossar i denna "litteratur" så kan det vara skäl att under strafftiden begränsa tillgängligheten.

När man diskuterar fångars personliga integritet så ska man självklart inte kränka den i onödan, samtidigt måste man komma ihåg att internering i sig är integritetskränkande. Även de regler som gäller i fängelset och den behandling man får genomgå kan upplevas som kränkande för den enskilde. Vistelsen är ju inte "frivillig" för någon som sitter i fängelse. Det ligger lite i sakens natur att det innebär en begränsning för den enskilde att bli internerad.

Det enda jag kan fundera på är om inte porrtidnings-förbudet är ett slag i luften. Vad jag förstår så har fångarna tillgång till datorer och internet under sin fängelsevistelse. Det borde då inte vara så svårt att hitta porr på nätet!

Jag vet inte hur man gör med dömda pedofiler. Förhindras de att surfa på nätet eller finns en "spärr" av något slag som gör att de inte kommer åt barnporr-sidor?

Jag vet inte om man löst dessa problem inom kriminalvården. Inom rättspsykiatrin har det i alla fall funnits problem med pedofiler som kommit åt barnporr via sina datorer och dömda våldsverkare som via mobiltelefoner terroriserat sina offer.

Inga kommentarer: