Leta i den här bloggen

lördag 11 augusti 2007

Maskerad på slottet

Tydligen så finns det ont om värnpliktiga i tjänst kring nyår, vilket innebär att försvaret ska betala ett gäng för att gå högvakten.

Jag har själv träffat ett par republikaner som gått högvakten. Ingen frågade om de ville utan det bara blev så eftersom alla förband ska vara med och "skydda de kungliga slotten och därigenom även konungen och hans familj."

Det är ett steg framåt att göra det här uppdraget frivilligt och dessutom betala för det. Tyvärr gäller erbjudandet dock bara över jul och nyår, när det finns ett glapp i värnpliktstjänstgöringen.

Det borde vara ett fritt val om man vill delta i det här tramsiga spektaklet. Även om det formellt finns ett reellt vaktuppdrag så är det främst en show som handlar om att upprätthålla intresset för monarkin. Kungafamiljen är ju ändå omgiven av livvakter vart de än går, så helt utan skydd är de knappast. De lustiga kläderna, gammaldags vapnen och ritualerna handlar om underhållning och att hålla rojalister på gott humör.

Tydligen så måste högvaktssoldaterna även ibland delta i en extra fånig ceremoni på borggården, där kungen kommer ut och soldaterna tvingas ropa "Gud bevare konungen!"
Tyvärr tror jag inte detta uppdrag heller är frivilligt. En republikan jag träffat tvingades i alla fall delta när han gjorde lumpen, trots att han varken tror på Gud eller kungen.

Det är dags att göra allt sådant här trams frivilligt. Betalar man rekryterna blir det visserligen en merkostnad, men lite kompensation tycker jag de ska ha. Så himla kul kan det väl ändå inte vara att delta i den här "maskeraden"?

Läs även formuleringarna från Försvarsmaktens hemsida. Det är lustigt att högvakten där benämns som "förmånen" och dagen för högvakt betecknas som "Den stora dagen".

Kanske har det här ett samband med att kungen formellt är högste chef för försvarsmakten. Lite måste man kanske fjäska för chefen?

Jag skulle ha lite lättare att smälta högvakten, maskeradkläderna och ritualerna om det vore en form av historiskt jippo till minne av en svunnen tid. Som medeltidsveckan i Visby ungefär. Problemet är att "dinosaurien" kungahuset i allra högsta grad är vid liv!

Det enklaste vore att börja i rätt ände och fasa ut monarkin. Den hör hemma på museum, inte i ett modernt statsskick!

6 kommentarer:

tempokalle sa...

Hillevi, du verkar ha en grav missuppfattning om försvarsmakten och militär verksamhet. Det finns ingen frivillighet. Den som finns upphör dagen då du rycker in/tillträder en anställning. Efter det står du under pliktlagstiftning och en viktig uppgift i fredstid är att bevaka skyddobjekt. Hade vi haft republik så hade rojalister vaktat presidentpalatset precis som republikaner idag vaktar det kungliga slottet. När man drar på sig uniformen så tar man av sig partinålen.

Hillevi Larsson sa...

Det var ju precis det jag skrev! De republikaner jag träffat har tvingats gå högvakten trots att de är mot kungahuset. Bra att få det bekräftat ytterligare av dig.

Jag tycker det är fel att tvinga en republikan att utföra det uppdraget så länge det finns rojalister som ställer upp. Eller man kan betala frivilliga rekryter.

Jag tycker inte heller det låter bra att låta rojalister vakta presidentpalatset i framtiden, mot sin vilja.

Det kommer säkert inte råda brist på frivilliga att vakta presidenten! Låt oss då ta de frivilliga framför att tvinga någon.

Jag har svårt att förstå behovet av tvång med ett så krympt försvar som idag. Det finns många frivilliga att välja mellan!

Eddie sa...

Det vore väl mycket bättre om hela kungafamiljen flyttade in i Kumlabunkern eller annat ställe med bevakning dygnet runt. Då behövs inte högvakten överhuvudtaget.
Dessutom skulle man kunna få ett centralt boende för alla hemlösa i Stockholm.

Dessutom tycker jag att det är idiotiskt att ha en blogg som man inte kan skicka kommentarer till utan att skaffa sig ett Gogglekonto.

Hillevi Larsson sa...

Jag beklagar att man måste skaffa ett konto för att skicka en kommentar.

Inget system är perfekt.

Det är i alla fall rätt trevligt att se varifrån mailet kommer. Får jag mail från "eddie" igen så vet jag vem du är.

annalin sa...

Jag kan också tänka mig att gå med på att ha en monarkivecka om året, jfr med medeltidsveckan i Visby. Jag tycker att kungliga ska gå omkring i sammetskläder och äpplen & spiror om det ska vara lönt. Inte likadana kläder som jag - fast dyrare!

Hillevi Larsson sa...

Till annalin:

Mycket bra idé!