Leta i den här bloggen

söndag 23 september 2007

Kungliga dumheter

I rubriken har jag lånat ett uttryck myntat av Jonas Morian.

För vad ska man annars säga om att kungen nu ska få ännu mer pengar...

... Och att kungen nästan enbart delar ut medaljer till män?


Regeringen höjer anslagen till kungahuset och slotten med 10,6 miljoner kronor nästa år. Även åren därefter väntar höjningar i miljonklassen. Redan tidigare var det årliga bidraget saftigt. Vad som gör höjningen än mer anmärkningsvärd är att redovisningskraven fortfarande är under all kritik. Först när pengarna redovisas fullt ut kan vi se vad de används till. Kanske skulle vi då komma fram till att anslagen till kungen och slotten snarare borde sänkas. Skattebetalarna har rätt att veta vad deras pengar går till. Det gäller för övriga offentliga myndigheter, som dessutom kan ställas till svars om skattepengar används felaktigt. Självklart är säkerheten vid slotten viktig (vilket anges som ett av skälen till höjningen), men rimligtvis borde en del av det nuvarande anslaget kunnat gå till det. Så gör
andra myndigheter. Den största kostnaden för säkerheten, Säpovakterna som bevakar kungafamiljen dygnet runt, är dessutom ingenting som belastar kungahuset ekonomiskt utan det tas helt utanför ramen.

När det gäller kungens förkärlek för manliga medaljörer kommenterar jag saken på svd.se

2 kommentarer:

Johanna Graf sa...

Förlåt att jag inte länkat till dig förut, nu är det gjort! Jag vill gå med i Republikanska föreningen förresten - hur gör man?

Hillevi Larsson sa...

Jättekul att du vill länka till min sida!

Du går in på vår hemsida www.repf.se och anmäler dig som medlem där