Kvinnliga politiker är mest framgångsrika i sociala medier, visar SVD:s unika kartläggning.
Listor över vem som är "mäktigast" eller "inflytelserikast" i sociala medier brukar möta en del - berättigad - kritik. Att ranka vem som skrivit flest inlägg är meningslöst om ingen läst dem. Att räkna vem som har flest följare är irrelevant om de aldrig reagerar eller vidarebefordrar något.
SvD har i samarbete med analysföretaget Infopaq granskat svenska politiker i sociala medier, men valt en bredare metod. Vi har inte bara tittat på politikernas egen aktivitet utan också på hur ofta de omnämns av andra, hur ofta de retweetas, hur snabb ökning av följare de har, och vi har undersökt flera olika plattformar som Twitter, Facebook och bloggar.
Kort sagt: Vi har mätt både vad politikerna gör själva och deras förmåga att engagera.
SvD har i samarbete med analysföretaget Infopaq granskat svenska politiker i sociala medier, men valt en bredare metod. Vi har inte bara tittat på politikernas egen aktivitet utan också på hur ofta de omnämns av andra, hur ofta de retweetas, hur snabb ökning av följare de har, och vi har undersökt flera olika plattformar som Twitter, Facebook och bloggar.
Kort sagt: Vi har mätt både vad politikerna gör själva och deras förmåga att engagera.
Utdrag ur nyhetsartikel av Tobias Brandel publicerad i Svenska dagbladet 2013-05-13
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar