Leta i den här bloggen

onsdag 4 november 2009

Vad har du gjort för Dawit Isaak?

Vad har du gjort för Dawit Isaak Hillevi Larsson (S)?
Den svenske journalisten Dawit Isaak har nu suttit fängslad i Eritrea i 2925 dagar. UD arbetar med tyst diplomati och utrikesminister Carl Bildt vägrar höja sin röst i fallet. Expressen.se frågar därför ut en riksdagsledamot om dagen. I dag: Hillevi Larsson (S):


Vad har du gjort för Dawit Isaak?
– Jag har skrivit under en namninsamling som skickats till Eritreas regering. Jag har även varit med och arbetat fram Socialdemokraternas Afrikaprogram med krav på demokrati och mänskliga rättigheter. Dessutom är jag med i Amnesty som driver frågan hårt.

Finns det något mer du kan göra?
– Just nu är jag föräldraledig, men när jag är tillbaka skulle jag kunna lämna in en motion till riksdagen om vad Sverige mer kan göra för att få honom fri. Jag kan även tänka mig att lämna in en interpellation – en fråga – till riksdagen, om vad regeringen gör för Dawit Isaak.


Marit Sundberg
marit.sundberg@expressen.se

Publicerad i Expressen 27 september 2009

Inga kommentarer: