Leta i den här bloggen

onsdag 4 november 2009

Kämpar för republik

Advokaten och tidigare kd-riksdagsledamoten Peter Althin föreslås bli ny ordförande i Republikanska Föreningen.

Nuvarande ordförande Sofia Karlsson, konsult och tidigare talesperson (FI), har avböjt omval, enligt ett pressmeddelande i dag. Kongressen äger rum lördagen den 14 november i Stockholm.

– Peter Althin har varit övertygad republikan sedan slutet av 1950-talet och han har ett mångårigt engagemang i Republikanska Föreningens styrelse. I dag är han vice ordförande och det är mycket glädjande att han nu vill leda den republikanska rörelsen. Med Peter Althin i spetsen kommer föreningen att möta den förväntade rojalistiska yran under nästa år med stor kompetens och uthållighet, säger Hillevi Larsson, ordförande i valberedningen.

– Jag är övertygad om att vi kommer att få republik i Sverige. För mig är det fullständigt självklart att offentliga ämbeten inte ska gå i arv. Med stigande ålder tryter tålamodet och därför känner jag mig nu mer redo än någonsin att få driva den här viktiga principiella frågan. Jag är stolt över att vara republikan, säger Peter Althin, som alltså föreslås till ny ordförande för Republikanska Föreningen.


Publicerad på Politikerbloggen 4 november 2009

Inga kommentarer: