Jag tycker det är alldeles utmärkt att tullen och kustbevakningen får göra alkotest på förarna! Det är bra både för att gripa rattfyllerister, förhindra olyckor och avskräcka andra från att köra när de har sprit i kroppen.
Det är också utmärkt att färjorna över Östersjön tänkt om. Tidigare förekom det att serverades alkohol i speciella måltidsavdelningar för yrkeschaufförer. När båten var framme gick männen (det är mest män) rakt ut till sina fordon och satte sig och körde. Tala om trafikfara!
Men det är också dags att vi på allvar tar itu med ett annat problem. Det är den trötthet och sömnbrist som också orsakar många olyckor på vägarna.
Många lastbilschaufförer pressas att arbeta extremt långa arbetspass utan möjlighet till sömnpauser. Detta gäller särskilt förare som arbetar inom den svarta sektorn, och som anlitas för att pressa kostnaderna.
Tro det eller ej, men sömnbrist är lika farlig i trafiken som alkohol i blodet!
Reaktionsförmågan försämras, uppmärksamheten går ner och värst av allt - risken att nicka till vid ratten ökar ju sömnigare man är.
Det är många chaufförer som kör omkring på våra vägar som istället borde ligga och sova. Det är bara tur som gör att inte ännu fler olyckor inträffar!
Lösningen på problemet är förutom information även bättre kontroll. Det ska enligt lag finnas installerat färdmätarkort i alla lastbilar. Det är ett sätt att se hur länge fordonet rullat i sträck. När kontroller görs så hänvisar föraren ofta till att kortet kommit bort. Det blir ett sätt att slippa rapportera att man brytit mot arbetsmiljölagen och kört alltför länge i sträck.
Om man gör det straffbart att slarva bort färdmätarkortet så skulle detta problem minska. Särskilt om straffavgiften drabbar arbetsgivaren och inte den enskilde chauffören.
Ett annat sätt att förhindra att folk somnar vid ratten är installation av en larmanordning som börjar pipa när ögonen är stängda längre än normalt. På så sätt kan man väcka den sovande och förhindra att fordonet hinner hamna på fel sida av vägen eller åka i diket.
Men detta räcker inte. Även den som lyckas hålla sig vaken utgör en fara för sig själv och sin omgivning om han/hon är extremt trött och lider av sömnbrist. Det är inte bara yrkeschaufförer som kör i detta skick utan även privatpersoner. Vill vi nå nollvisionen i trafiken så kan detta problem inte ignoreras!
torsdag 2 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Bra Hillevie, stödjer dig fullt ut i den här frågan!
Tack Simon, kul att vi är överens om något!
Hillevi: Hittade en artikel där Robert Collin tester Volvos system på detta. Här har du den: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,880950,00.html
Till Kristian Krassman:
Tack för tipset, men tyvärr kunde jag inte öppna länken. Sidan kunde inte visas.
Skicka en kommentar