Leta i den här bloggen

måndag 18 juni 2007

Tillbaka från s-studenters kongress

Jag är nu tillbaka från s-studenters kongress där jag tillbringat helgen, som mötesordförande. Vi höll till i Malmö.

Jag har bara varit mötesordförande på ett större möte en gång, nämligen när S-kvinnor i Malmö hade årsmöte för 12 år sedan.

Jag kan konstatera att det är otroligt svårt att sitta ordförande på en större kongress, särskilt när tiden är knapp och vi måste försöka hinna ikapp med tidschemat (för att folk ska komma hem i rimlig tid på söndag eftermiddagen). Jag var helt utpumpad efter helgen!

Jag kommer aldrig mer att besvära en mötesordförande i onödan. Det är nämligen otroligt många bollar i luften samtidigt. Man ska fördela ordet, tolka vilka förslag som finns, ta emot och sortera "jag-begär-ordet-lappar" och yrkanden, hålla koll på vilka punkter som är genomgångna, var vi är på dagordningen, justera in och ut folk, konferera med folk som har frågor och synpunkter, genomföra omröstningar med flera motförslag, tyda handstilen på slarvigt skrivna lappar, komma ihåg yrkanden som folk glömt skriva upp o.s.v... Allt på en gång! Man ska också vara demokratisk och samtidigt se till så att schemat hålls utan förseningar!

Jag var tack och lov inte ensam om uppgiften. Björn Gudmundsson, Anna-Lena Hogerud och Julia Janiec var avbytare som mötesordförande. Extra kul är att både Anna-Lena och Julia är medlemmar i Avantgarde Skåne, där jag också är medlem. De var dessutom mycket imponerande som mötetsordföranden!

Särskilt Julia, som var min "parhäst" vid presidiet, var till ovärderlig hjälp för mig! Vikten av ett gott samarbete har aldrig varit tydligare! Utan henne hade det förmodligen slutat med ett nervsammanbrott för min del (och jag är ändå inte särskilt lätt-stressad...)

Inga kommentarer: