Leta i den här bloggen

onsdag 13 juni 2007

Mona gör succée!

Det blev en lyckad start för Mona i partiledardebatten. Hon står också bakom en bra artikel på DN debatt idag.

Hon är rolig, har självdistans och engagemang. Talar tydligt och konkret.

Några bra citat om krånglet med hushållsnära tjänster, vad som ger skatteavdrag:
Det är okej att klippa buskar men inte att beskära grenar
Det är okej om någon kommer hem och tvättar åt en, men inte att ta tvätt till kemtvätten
Det är okej om en kock kommer hem till en och grillar men inte att hämta hem grillade hamburgare

Exempel på Monas humor och självdistans:
En del klagar nu på att Maud Olofsson pratar ännu mer och gör ännu mindre än till och med Mona Sahlin!

Mona var tuff och tydlig, inte minst mot kd: Ska två män eller två kvinnor få gifta sig? Ska kvinnor med ofrivillig deltid få rätt till heltid? Om människor ska få rätt att styra sina egna liv borde ju detta vara en självklarhet. Men valfriheten gäller kanske bara vårdnadsbidrag?

Samtidigt visade hon självkritik och ödmjukhet, och vilja att lyssna och gå vidare. Hon var inte fastlåst och förstockad.

Detta bådar gott inför framtiden!

Vem hade väl trott att Mona, som blivit så hårt åtgången och varit uträknad under lång tid, skulle göra en sådan come back? Att hon kommit tillbaka efter allt hon genomgått visar om något att hon är en fighter!

5 kommentarer:

Em. sa...

jag trodde kanske inte, men jag önskade alltid, så nu är jag väldigt glad. tänk att all sveriges mediadrev inte kan hålla någon borta när passionen för politiken är tillräckligt stark! mona gör väldigt bra ifrån sig i debatten och artikeln är mycket bra. det märks tydligt att regeringsföreträdarna inte har lärt sig hur de ska ta hennes annorlunda framtoning.

sahlinist - javisst ;)

Hillevi Larsson sa...

Ja, många var de som skrockade om att Mona inte skulle klara det här...

Kul att se en stark kvinnas revansch!

Grottolle sa...

Jag var lite frågande inför valet av Mona. Men idag har jag ändrat mej. Hon är otroligt bra på att debattera. Men jag tycker oxå att både V och Mp var bra. Så jag tror Alliansen fick bra mycket att tänka på.

Hillevi Larsson sa...

Håller med! Peter Erikssons inlägg om att moderaterna numera liknar en PR-byrå mer än ett parti var klockrent. Mitt i prick!

Marika B Hansen sa...

Jag håller med om att det är skönt att se Mona inta sin rätta plats. När hon valdes på kongressen i mars, särskilt när hon höll sitt linjetal, kändes det som att öppna ett fönster och släppa in luft i ett rum som inte vädrats på mycket länge.