Leta i den här bloggen

torsdag 14 juni 2007

Förföljelsen av Lars Danielsson

Drevet mot Lars Danielsson har gått för långt, tycker jag. Bra att han själv slår tillbaka.

Jag bryr mig inte om vad han gjorde på annandag morgonen!

Det jag vet om honom är att han var en av få som agerade tidigt efter tsunamin. Han konkurrerade till och med lite med Lottie Knutson i nyhetssändningarna. De borgerliga partierna och ministrarna i s-regeringen (med undantag från Carin Jämtin som var på plats snabbt) anslöt först senare.

Jag vet att man inte bara kan gå efter nyhetssändningarna (kanske agerade en del bakom kulisserna?) men jag fick i alla fall intryck av att Lars Danielsson var tidigt ute och agerade -till skillnad från de flesta andra.

Jag har träffat Lars Danielsson på många möten med EU-nämnden och fått ett mycket gott intryck av honom. Han är påläst, artig och trevlig. Han är beredd att jobba dygnet runt om det skulle krävas. Han har inte verkat vara den typen som smiter undan bara för att det är helg eller julledighet.

Hans närvaro eller icke närvaro på regeringskansliet har gjorts till det mest avgörande i tsunamikatastrofen. Det är lite magstarkt!

Nu har man till och med gått in och kollat på hans mail-trafik och surfande på nätet och kommit framt till att han inte mailat eller surfat om tsanamin precis efter katastrofen. Men vad vet man om vilka nyhetsmedier han tog del av? Och hur många andra insåg för övrigt vidden av tragedin i det läget?

Det är möjligt att han har ljugit, det kan jag inte uttala mig om. Men detta har fått alldeles för stora proportioner!

Det börjar nästan likna Lewinsky-skandalen. Bill Clinton ljög om sitt förhållande med Monica Lewinsky, och den affären blåstes också upp sjukt mycket. Det var egentligen inte medias fel, utan systemet - som är så bisarrt att en president kan ställas inför rätta för att han inte velat avslöja offentligt att han haft en älskarinna. Då åtalas han för lögn!

Jag hoppas verkligen att vi inte får samma utveckling i Sverige!

Jag är beredd att hålla med Lars Danielsson: är det inte mer intressant att lära någonting av det som hänt och bygga upp en bättre beredskap inför framtida katastrofer än att hitta en syndabock som får klä skott för allt som gick fel?

2 kommentarer:

Em. sa...

(till och med) DN:s Henrik Brors kommenterar utvecklingen kring fokuset på Lars Danielssons agerande med att påpeka den vändning som skett över tid (http://webbtv.dn.se/dnavd3player.aspx?id=2191). Detta är en mycket uppmärksamhetsvärd poäng.

Därutöver är det jätteviktigt nu att ni som till olika grad känner Lars Danielsson backar upp honom, det gör mig glad att se! Jag har varit skeptisk till mediedrevet, men mer per automatik än pga faktisk kunskap om hans arbete. Så tack!

Hillevi Larsson sa...

Tack för tipset om Henrik Brors kommentarer!

Självklart ska media granska makthavare. Men när det blir ren personförföljelse och jakt på en syndabock, då har det gått för långt!