Leta i den här bloggen

torsdag 16 juli 2009

Mer demokratiskt med folkvald statschef

Publicerad i Svenska dagbladet 12 juli 2009

Redan som tonåring blev Hillevi Larsson (S) republikan. Det var så självklart att samhället ska vara "100 procent demokratiskt", förklarar hon.
– Jag blev ännu mer engagerad och övertygad när jag kom in i riksdagen, och råkade läsa successionsordningen. Det är ju medeltida paragrafer.

Vilka är dina två bästa argument för republik?

– Det är mycket mer demokratiskt med en folkvald statschef. Dessutom bygger monarkin på en föråldrad människosyn. Kungligheterna får inte tro på vad de vill, inte gifta sig med vem de vill, inte välja vilket liv de ska ha.

Vad är motståndarnas bästa argument?

– Helt klart att en majoritet av svenska folket vill behålla nuvarande system. Det är något vi har stor respekt för.

Hur påverkar ett kungligt bröllop monarkins ställning?

– Sverige kommer att drabbas av rojalistisk yra, och kortsiktigt kommer stödet för monarkin att stärkas. Men bröllopet är också en påminnelse för alla som ifrågasätter hela systemet.

Vad tycker du om att kronprinsessan gifter sig med en man av folket?

– Jättebra, det är honom hon älskar. Alla människor ska få gifta sig med vem de vill, och det här var helt klart Victorias val, inte hennes föräldrars eller rojalisternas. Men hon har fått vänta många år.

Vem ska betala bröllopet?

– Det tycker jag att kungafamiljen ska göra själv, det är i första hand en privat angelägenhet. Skulle pengarna tryta kan de ta av apanaget. Staten kan kanske betala kortegen till kyrkan, som svenska folket kan titta på.

Varför har monarkin så starkt stöd?

– Jag tror inte att det handlar om systemet som sådant, utan om att det här med prinsar och prinsessor ger lite flärd och glamour i vardagen. Som en saga man kan följa.

Hur länge tror du att Sverige har kvar nuvarande statsskick?

– Det är inte helt omöjligt att det blir en ändring redan inom ett par decennier.

FaktaHillevi Larsson (S), 34 år
Ordförande i riksdagens republikanska sällskap
Kunglig favorit: Måste jag välja någon, så väljer jag Victoria. Jag tycker att hon är mycket bättre än kungen.


Lova Olsson
08-13 52 17
lova.olsson@svd.se

Inga kommentarer: