Leta i den här bloggen

tisdag 4 september 2012

Löfven talade med passion

Sydsvenskan söndag 26 augusti
Malmö.
På Folkets Hus i Holma samlades den helt nybildade s-föreningen för att höra Stefan Löfvens sommartal, innan de gick ut för att knacka dörr i området.

Hillevi Larsson, riksdagsledamot för s boende i Malmö.

Vad i talet grep dig?
– Att han var så tydlig med att jobben är vår huvuduppgift. Vi måste få ner arbetslösheten. Här hade han många bra förslag. Sedan är det skönt att man kan lita på att han verkligen menar det han säger.
Gav Löfven tydliga besked?
– Han var tydlig med hur jobben ska skapas genom satsning på näringsliv, infrastruktur och bostadsbyggande. Många saker i samhället hänger ihop. När vi satsar på bostäder och vägar får vi också folk i arbete.
– Han var också tydlig med att vi måste höja kompetensen istället för att sänka lönerna. Den vägen som regeringen föreslår är ingen framgångsväg. Det kommer alltid att finnas folk som har ännu lägre lön.
Vad saknade du?
– Han kan bli bättre retorisk, men innehållet var bra. Jag hade kunnat tänka mig mer tal om jämställdhet, men det har han talat om i andra sammanhang, så jag känner tillförsikt.

Lars Jose Luis-Westerberg. Medlem sedan länge i s i Malmö.

Vad i talet grep dig?
– Han började bra med att lyfta fram det globala sammanhanget. Det är slut med 1900-talspolitiken. Vi måste visa en öppenhet mot omvärlden. Jag tyckte också om att han inbegrep den kommande generationen.
Gav Löfven tydliga besked?
– Nä, det gjorde han inte. Men det tror jag var taktiskt. Riksdagen har ännu inte öppnat. Det kommer utspel efterhand.
Vad saknade du?
– Hans tal var lite för 08-centrerat. Jag har bott i Stockholm, så jag hänger med i snacket, men i ett nationellt sommartal borde han ha gjort nedslag i landet. Han började med att hälsa på folk i publiken som han känner från olika delar av landet, men han knöt aldrig ihop säcken.

Ronnie Celander, helt nybliven medlem i s.

Vad i talet grep dig?
- Att han talade med engagemang, passion och jävlar anamma. Han hade en kraft bakom orden som jag saknat. Det viktigaste är att bryta det utanförskap som arbetslösheten är. Unga och invandrade svenskar har det jättetufft idag. Lön ger självkänsla och en chans att komma in i samhället, skaffa bostad och ta lån.
Gav Löfven tydliga besked?
– Beskeden var i alla fall tydligare än tidigare. Men det saknas ännu konkreta lösningar.
Vad saknade du?
– Hur vi ska lösa finansieringen av en mer solidarisk politik. Om vi plockar bort de skattelättnader som regeringen genomfört kommer borgarna att skrika "Skattechock".

Inga kommentarer: